اکثرا افراد بر این باورند که گستردگی فضولی به خارج از خانواده مربوط می شود و متعلق به اطرافیان است در صورتی که خانواده جامعه ای کوچک است. کنگره 60 بسیار تاکید دارد که در طول سفر ، همسفر تنها همراه می باشد. هیچگاه پرستار جیب بیمار خود را نمی گردد ، توجه ندارد که بیمار خارج از بیمارستان به کجا می رود و ... شاید در ذهن خود به این فکر کنید که پرستار در ازای وظیفه خود حقوق دریافت می کند که اگر عمیقا به جایگاه همسفر بنگرید خواهید فهمید که همسفر نیز چیزهای زیادی دریافت می کند البته جنس بدست آوردن ها متفاوت است.

98% اصطحکاک بین انسان ها وارد شدن به حریم یکدیگر است. انسان ها باید بدانند که هر فرد دارای احساسات گوناگونی است. مادر می گوید من باید تمام مسائل فرزند خود را بدانم ، جیبهای او را می گردد و وارد حریم او می شود. همسر نیز به گونه ای دیگر به خود اجازه ورود به حریم خصوصی شوهر را می دهد و بلعکس. سقف و کف این اجازه کجاست ؟

وارد شدن به حریم دیگران حتی در پشت سر آنها فضولی محسوب می شود و برای فرد دلشوره و آشوب به همراه دارد. در لحظه ای که این امر انجام می شود الهامات و القائات منفی بسیاری به فرد می شود. حس آلوده دلشوره یا الهامات و القائات از چاکراه خورشیدی وارد می شود. وقتی شما ماسکی زده باشید با تنفس هوای آلوده و دود آلود به سرفه خواهید افتاد و حالت مسمومیت برای شما ایجاد می کند. وقتی حس منفی وارد انسان شود حس های مخربی مانند دلشوره ایجاد می کند. انسان های ناآگاه چنین کارهایی انجام می دهند ، انسانهایی چنین کاری می کنند که خود را مالک افراد اطراف خود می دانند. مانند مادر و پدر که خود را مالک فرزندان می دانند. مادر و پدر باید با فرزندان خود صحبت کنند و راه درست را به آنها بیاموزند ، برخی می گویند زمان برای صحبت کردن نیست. افرادی که خواسته های گوناگون دارند و برای رسیدن به آنها عجله دارند زمان کم می آورند و مسائل بسیاری را از دست می دهند. مانند ماشینی که به سرعت حرکت می کند و نمی تواند از مناظر اطراف خود لذت ببرد.

چیزی که آسایش انسان را به هم میزند سوال نابه جا و بی مورد است. سوالی که دانستن و ندانستن آن تاثیری در فرد ندارد. نیروی بازدارنده برای ایجاد توقف در افراد سوال چه خبر را مطرح می کند. وقتی گفته می شود چه خبر یعنی اینکه هرچه اطلاعات در مورد موضوعات خاص دارید بازگو کنید. داشتن اطلاعات بار و سنگینی برای افراد ایجاد میکند. "هر که را افزون خبر جانش فزون"

زمانیکه شما برای خرید میوه می روید هیچگاه عقل سلیم اجازه نمی دهد که کاغذمچاله جعبه ها یا میوه های خراب را در سبد خود بریزید. خیلی از انسان ها به جای استفاده از چیزهایی که به درد آنها می خورد به دنبال موضوعاتی هستند که به درد آنها نمی خورد که دائما در حال حمل آنها در خورجین خود هستند.

در دنیا ذره و مثقال عمل خیر و شر حساب و کتاب دارد. اگر قاضی رای نادرست اعلام کند باید تاوان آن را بدهد.

جمع کردن اطلاعات درباره دیگران به چه درد افراد می خورد؟ تنها با گرفتن اطلاعات به قضاوت پرداخته است.

زن و شوهر از همه موجودات به هم نزدیک ترند اما آنها نیز حریم بسیار ضخیم و خط قرمزی نسبت به یکدیگر دارند. با دیدن اختلافات بین زن و شوهر دیده می شود که آنها وارد حریم یکدیگر شده اند. دلیل وارد شدن به حریم یکدیگر این است که قانون زندگی و ارتباطات را نمی دانند. نکته ای منفی که در روابط بین افراد می باشد وجود موبایل است. این وسیله برای کارهای ضروری مطرح است اما افراد برای کنترل یکدیگر از آن استفاده می کنند. موبایل وسیله ای است برای رفع مشکل نه به وجود آوردن هزاران مشکل. ساختارهای غلط در دو طرف وجود دارد و ورود به خط قرمز موجب سلب آسایش میشود.

زمانیکه من معطوف آموزش های معلم خود باشم خواهم آموخت در غیر این صورت چیزهایی که یادگرفته ام از دسترس من خارج می شود.

هستی و موجودیتی به نام انسان و نظامی که در حیات او وجود دارد دارای قانون بسیار دقیق و منظمی است. اگر این مورد را قبول دارید باید به جایی که در آن قرار گرفته ایم فکر کنیم. خیلی از انسان ها در مشکلات و فشار سختی ها می گویند چرا من؟ وقتی در انسان چراهای زیادی وجود داشته باشد و کسی پاسخگو نباشد ، طغیان خواهد نمود و در او تخریب ایجاد می شود. اگر شما در کنار مسافر قرار گرفته اید ، می تواند نیروی مکملی باشد برای رشد شما هم در جایگاه درونی و هم بیرونی.

کمک راهنمایان خانواده نیز با شرایط شما وارد کنگره شدند ، آنها نیز مسافر داشتند ، آنها نیز آموزش دیدند و ارتقا پیدا کردند و تبدیل به انسانی شدند که مشاوره می نماید و تجربه کسب نموده است همچنین دیگران را مشاوره می کند. مسافر و همسفر به کمک یکدیگر ارتقا یافته اند.

زمانیکه انسان جای خود را می یابد فضولی و کسب اطلاعات بی مورد برداشته میشود. برای او مهم نیست دیگران چه عملی انجام می دهند.

امیدوارم سرفصل هایی که جناب مهندس دژاکام مطرح نمودند مانند گشتن جیب و ... که آسایش را سلب می کند و جایگاه خانواده را متزلزل می نماید از بین برود و از ورود به حریم دیگران خودداری نماییم.

اگر انسانها در کنار هم باشند حتی در سکوت ، با احساس با یکدیگر حرف می زنند. اگر موضوعی برای صحبت کردن نباشد بسیار زیباتر خواهد بود. موسیقی که در سکوت است بسیار مواقع در صحبت کردن نیست.

دستورجلسه امروز مختص به همه انسان هاست و باید از مسائلی که در ما ایجاد به هم ریختگی می نماید پرهیز کنیم. جایگاه فعلی خود را بپزیریم و برای داشته های خود ارزش قائل باشیم.

گاهی داشته های خود و چیزهایی که می خواهید را بنویسید ، وقتی به داشته ها نگاه کنید خواهید دید که چیز دیگری نمی خواهید. امیدوارم در جایگاهی هستید از داشته های خود استفاده نمایید.

خواجه عبدالله انصاری می فرماید سه چیز آسایش و آرامش انسان ها را دچار دستخوش قرار می دهد. 1 بعضی انسان ها از ظرف بیش می خواهند.(مانند افرادی که می خواهند یک شبه اعتیاد را ترک کنند) 2 بعضی انسان ها از زمان پیش می خواهند. 3 بعضی انسان ها آن دیگران را از آن خویش می خواهند.

زمانیکه انسان از خداوند چیزی می خواهد و خداوند به او نمی دهد باید خدا را شکر نماید چراکه شاید ظرف آن فرد کوچک است یا در او تخریب ایجاد می شود. دیدن این موضوعات نیازمند جهانبینی است. اگر فرد به خود پرداخت کم کم به آسایشی می رسد که در عین نیازمندی بی نیاز است و بودن در کنار انسان های دیگر برای او لذتبخش است همچنین انسان ها نیز از همنشینی با او لذت می برند.

در ادامه نیز به چند سوال پاسخ دادند.

با احترام همسفر الناز رک