و حال نتیجه عمل سالم هم ،آن حال خوبی است که آن لحظه به دست می آوری و هم ،آن آموزشی است که در گذشته سعی می کردی بیاموزی و آموزش ها را از قوه به فعل در بیاوری و هم در آینده عذاب وجدان نداری و در مرحله نفس لوامه دچار چون و چرا نمی شوی چرا که عمل سالم یعنی چون و چرا ممنوع،تردید ممنوع،عمل سالم یعنی با چشم عقل دیدن و بین عمل سالم و عمل به ظاهر نیک فرق گذاشتن.

عمل سالم یعنی شب را راحت خوابیدن،یعنی ابراهیم و اسماعیل با این که اسماعیل برای ابراهیم عزیز بود و لی ابراهیم کاری را که درست بود انجام داد.عمل سالم یعنی توکل،یعنی قانون کائنات ،یعنی پاداش عظیم.عمل سام عملی است که مطمئنی درست است اما گاهی به خاطر انجام عمل سالم در مقابلت جبهه می گیرند ،شاید حیلی حرف ها و نیش و کنا یه ها هم بشنوی اما چون پشتت گرم کسی است که کل هستی در ید قدرت اوست،تلخی و بد مزگی و دردناک بودنش را هم تحمل می کنی و خیالت راحت است که عملی که انجام دادی عمل سالمی بوده است.

حال عمل به ظاهر نیک:به نظر من عکس تمام مطالبی که برای عمل سالم گفتیم به اضافه این که عمل به ظاهر نیک از دید من یعنی فریب دادن خود یعنی خود نمایی کردن یعنی برداشت اشتباه از عمل سالم.

در عمل به ظاهر نیک اگر خوب فکر کنیم می بینیم شاید چند وقتی حالمون خوب باشد اما این حال خوب ادامه

که ندارد هیچ،تازه باعث کدر شدن روح،روان و آدم هم می شوداما نباید این موضوع را نادیده بگیریم که عمل به ظاهر نیک،ظاهر بسیار فریبنده ای دارد مثل همین مصرف مواد که مسافران ما را همان حال خوش موقت و انرژی کاذب،توان جنسی بالا و مسائل دیگر که فریبش را خوردند و فکر می کردند کار درستی را انجام می دهند و متوجه عواقبش نبوده اند.

آیه 22 سوره انفال:قطعاً بدترین جانورانی نزد خدا ،کران و لالانی هستند که اصولاً تعقل نمی کنند.

فکر می کنم برای عمل سالم و عمل به ظاهر نیک این" آیه تعقل "خیلی به کار می آید.

با احترام:همسفر آمنه